62 Views
2018 Jan 23Cultural
img


متن شبهه

"ایرانیها تا قرن دهم سنی بودند و از آن پس با زور صفویان به شیعه گرایش یافتند. با تاجگذاری شاه اسماعیل صفوی در تبریز و قتل عام بسیاری از سنی‏ها شیعه رسمی شد. ایرانیها اساسا به تشیع گرایشی نداشته اند !!"

پاسخ شبهه

1. بر اساس مستندات تاریخی، مذهب سنی از طرف حکومتهای وقت القا و اجبار می شده اما گرایش مردم به تشیع بوده است.

2. نخست بايد بپذيريم که استقرار و نفوذ يک مذهب در ميان يک قوم، امري نه دفعي بلکه به صورت تدريجي است. ما نبايد به دنبال تاريخ خاص و معيني باشيم. به نظر مي‏رسد از زماني که اولين ايراني به تشيع گرايش يافته تا زماني که تشيع در ايران فراگير شد و اکثريت ايرانيان را شيعيان تشکيل دادند، حدود 10 قرن به طول انجاميده باشد.

3. به قدرت رسیدن صفویه با حمایت شیعیان و بدلیل همسویی با مذهب اکثریت مردم ایران بود که شاه اسماعیل و شاه عباس از آن به نحو احسن استفاده نمودند.

4. جناب سلمان صحابه با وفاي پيامبر و اهل بيت، فردي ايراني و شيعي بود. در يمن نيز ايرانياني وجود داشتند که متمايل به سمت اهل بيت بودند. يمن توسط حضرت علی علیه السلام و در زمان حيات رسول اکرم صلی الله علیه و آله به اسلام ایمان آورد و اهل یمن از همان زمان با حضرت علي علیه السلام آشنا شدند؛ در حالی که ساحل خليج فارس تا يمن تحت نفوذ ايران بود.

5. در دوره خليفه دوم، وي تبعیض‏هایي بين عرب و عجم قائل شد که موجب آزردگي خاطر ايرانيان گردید. پس از کشته شدن خليفه دوم به دست یک ایرانی، فرزند وي چند تن از ايرانيان موجود در مدينه را به قتل رساند. اما وقتي حضرت علی علیه السلام به حکومت رسید اعلام کرد که بين عرب و عجم تفاوتي نيست و عرب هيچ گونه فضلي بر عجم ندارد و اين باعث شد تا ايرانيان به حضرت علی علیه السلام گرايش پيدا کنند. همچنانکه «امام زین العابدین علیه‌السلام » با خریدن و آزاد کردن تعداد زیادی از بردگان و بندگان غیر عرب، جمعیت زیادی از موالیان در مدینه ایجاد کرد که محب اهل بیت علیه السلام بودند.

6. اگر اعتقادات ایرانیان با زور تحمیل شده بود، نباید از پیروان سایر ادیان و مذاهب کسی وجود داشته باشد! چنانکه در حمله افاغنه و تلاشهای نادرشاه افشار در حذف تشیع نیز موفقیتی حاصل نشد و نشان دهنده مقبولیت و پذیرش عمیق و ریشه دار آن است.

7. تشیع ایرانیان حاصل شناخت از دعوت پیامبر صلی الله علیه و آله و از روی عقل، بصیرت و عشق به حقیقت است. چنانکه بدون توجه به تحمیل عقاید حکومت‌های گوناگون، تا امروز بر استحکام اعتقادی خود افزوده اند.

8. عدم مخالفت جدی با اعلام تشیع بعنوان مذهب رسمی ایران از سوی عامه، بهترین دلیل بر پذیرش آزادانه تشیع از سوی ایرانیان است.

9. فهم تفاوت اسلام یزیدی و حسینی با شهادت امام حسین علیه السلام ، حضور شاگردان امام صادق و سایر ائمه، حضور امام رضا علیه السلام و بسیاری از امام زادگان در ایران، تبلیغ تشیع در عصر آل‏ بویه توسط بزرگانی چون شیخ صدوق، شیخ مفید و... ، حضور خواجه نصیر الدین طوسی و علامه حلی در زمان ایلخانان در ایران و... نیز عوامل مهم تشیع ایرانیان بود.

10.حضور حضرت امام رضا علیه السلام در خراسان عامل ديگري است. يکي از دلايلي که «مأمون» مي‏خواست امام رضا علیه السلام را وليعهد کند، مقابله با عرب‏هایي بود که از برادرش «امين» حمايت مي‏کردند. تحليل وي اين بود که با ولايت عهدي امام رضا علیه السلام هم ايرانيان شيعي را به سوي خود جذب خواهد کرد و هم شيعيان عرب؛ و اين باعث تقويت قدرت وي و ضعف امين خواهد شد.

11. بسیاری از امام زادگان از ظلم «منصور دوانيقي» و دیگر خلفای ستمگر به ايران آمدند و پراکندگي آنان در سراسر ايران عامل ديگري در گسترش تشيع در ايران بود. همانطور که حضور «حضرت معصومه سلام الله علیها» در قم، «حضرت شاه چراغ علیه السلام » در شيراز و «حضرت عبدالعظیم علیه السلام » در ری، از دلايل مهم روي آوري مردم ايران به سمت تشيع است.

12. در عصر سلاطین شیعه‏ی آل‏بويه موجبات تبليغ مکتب اهل بیت علیه السلام بیش از پیش فراهم شد و کتب مهم شيعي مثل تهذيب، استبصار، کافي و من لايحضره الفقيه در اين زمان تأليف شد. بزرگاني چون شيخ صدوق، شيخ مفيد، شيخ طوسي، سيد مرتضي و سيد رضي توانستند در این عصر اسلام شيعي را به مردم معرفي نمايند.در دوره ايلخانان، حضور علامه حلي به مدت 10 سال در ايران و آزادي وي در بيان احکام و مهارت او در فقه و کلام و نيز تلاش‏هاي «خواجه نصير الدين طوسي» عامل ديگري در اين زمينه است.

13. تاسيس دولت صفويه و اعلام تشيع به عنوان مذهب رسمي و حضور و دعوت از علماي شيعه از سراسر جهان اسلام است. اين همه سبب شد تا بالاخره در عصر صفويه پس از طي 10 قرن، اسلام شيعي در ايران گسترش يابد و به صورت يک مکتب و مذهب فراگير در اين کشور معرفي شود.....


مذهب- شیعه- اجبار- صفویه